Najważniejsze witaminy w I trymestrze ciąży

Najważniejsze witaminy w I trymestrze ciąży

W czasie ciąży Twoje zapotrzebowanie na witaminy i minerały jest znacznie większe, niż wtedy, gdy nie spodziewasz się dziecka. Urozmaicona i dobrze zbilansowana dieta będzie niezwykle ważna zarówno dla Ciebie jak i Twojego maleństwa. Samą dietą nie zapewnisz mu jednak wszystkich niezbędnych składników.

Potrzebna jest dodatkowa suplementacja – m. in. kwasu foliowego, witaminy A, C, E, wapnia i magnezu. Jakie jest znaczenie tych składników w rozwoju dziecka i przebiegu samej ciąży?

Kwas foliowy – zacznij go suplementować jeszcze przed ciążą

I to nawet 3 miesiące przed zapłodnieniem. Dzięki temu już od pierwszego dnia ciąży zapewnisz swojemu dziecku odpowiednie dawki kwasu foliowego, które pozwolą mu rozwijać się prawidłowo. Suplementację powinnaś kontynuować aż do 12 tygodnia ciąży, oczywiście w porozumieniu z lekarzem. Dlaczego kwas foliowy jest zalecany wszystkim przyszłym mamom?

Ponieważ bez niego organizm małego dziecka nie będzie w stanie prawidłowo rosnąć i rozwijać się. Chodzi tu przede wszystkim o rozwój cewy nerwowej – organu, z którego w dalszych tygodniach ciąży powstaje mózg i rdzeń kręgowy malucha. I tak, niedobór kwasu foliowego (witaminy B9) w organizmie matki może spowodować, że wystąpią u niego wady ośrodkowego układu nerwowego w postaci rozszczepu kręgosłupa, bezmózgowia, wodogłowia, czy przepukliny oponowo-rdzeniowej. Może on też sprzyjać samoistnym poronieniom czy niskiej masie urodzeniowej dziecka.

Zanim sięgniesz po kwas foliowy – wykonaj badanie genu MTHFR

Może się bowiem okazać, że jesteś nosicielką mutacji genu MTHFR, przez którą kwas foliowy nie będzie się u Ciebie przyswajał prawidłowo. Według Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego problem ten dotyczy co drugiej Polki. Na szczęście badanie genu MTHFR pozwala zidentyfikować zmiany, które zaburzają wchłanianie kwasu foliowego. Jest to bardzo ważne, abyś miała świadomość, że jesteś jej nosicielką, ponieważ nawet ze zmianą w genie MTHFR, możesz zabezpieczyć siebie i dziecko przed skutkami niedoboru witaminy B9. Wystarczy, że zamiast zwykłego kwasu foliowego będziesz przyjmować jego wersję zmetylowaną. Optymalną dawkę i formę kwasu foliowego powinien oczywiście ustalić z Tobą lekarz.

Zmetylowany kwas foliowy charakteryzuje dużo wyższa przyswajalność niż tradycyjnego kwasu foliowego, dzięki czemu pokrywa zapotrzebowanie na tę witaminę, również u kobiet z mutacją w genie MTHFR.

Witamina A – chroni oczy Twojego dziecka i wzmacnia jego układ odpornościowy

Ponadto ma działanie antyoksydacyjne, wpływa na rozwój zębów i kości. Reguluje też prawidłowy wzrost komórek organizmu i chroni nabłonek układu oddechowego przed wnikaniem drobnoustrojów. Jeśli chcesz zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę A, powinnaś jeść dużo marchwi. Jest ona obecna również w mleku i produktach mlecznych, rybach, jajach, słodkich ziemniakach, szpinaku, papryce, brzoskwiniach, czy w wiśniach. Z witaminą A nie należy jednak przesadzać, ponieważ w nadmiarze, może być szkodliwa dla zdrowia.

Witamina C – ułatwia wchłanianie żelaza

To jednak nie wszystko. Kwas askorbinowy (witamina C), podobnie jak witamina A wspomaga układ immunologiczny i działa antyoksydacyjnie. Pozytywnie wpływa też na serce i układ nerwowy dziecka. Dzięki niej kolagen znajdujący się w błonach płodowych ma prawidłową strukturę. Ponadto witamina C wzmacnia dziąsła i zęby przyszłej mamy, ułatwia też gojenie się ran. Głównym źródłem witaminy C są owoce i warzywa. Najwięcej znajdziemy jej w pietruszce, papryce czy truskawkach.

Witamina E – zmniejsza ryzyko poronienia i stanu przedrzucawkowego

Jak również przedwczesnego porodu. Niedobór witaminy E sprzyja z kolei uszkodzeniom śródbłonka naczyń krwionośnych przez co kobieta jest bardziej narażona na miażdżycę i inne choroby serca. Witamina E jest ważna nie tylko w czasie ciąży, ale też na etapie jej planowania. Wspomaga bowiem płodność. Jakie produkty spożywcze są bogate w witaminę E? Przede wszystkim oleje roślinne, masło, jaja, warzywa liściaste oraz strączkowe.

Wapń – to mocne kości i zęby Twojego dziecka

Od ilości tego składnika w diecie przyszłej mamy może zależeć, jak często maluch będzie w przyszłości odwiedzać stomatologa. Dziecko, które w trakcie ciąży nie otrzymywało odpowiednich dawek wapnia jest ponadto narażone na krzywicę. Ale wapń nie wpływa tylko na układ kostny małego człowieka. Jest on równie ważny dla jego mięśni, serca i układu nerwowego. Wapń obniża też ciśnienie tętnicze, chroniąc tym samym przyszła mamę m.in. przed stanem przedrzucawkowym. Głównym źródłem wapnia w pożywieniu jest mleko i jego przetwory: sery, jogurty i kefiry.

Magnez – zapobiega przed skurczami macicy w ciąży

Z tego też powodu, długotrwale utrzymujący się niedobór magnezu w organizmie przyszłej mamy może zakończyć się stanem przedrzucawkowym, albo przedwczesnym porodem. Magnez jest pierwiastkiem mającym ogromny wpływ na rozwój dziecka – uczestniczy w budowie kości, zębów oraz kory mózgowej. Bogatym źródłem magnezu będą orzechy, kakao, słonecznik, migdały czy kasza gryczana.

SKOMENTUJ JAKO PIERWSZA

Odpowiedz